Het regeerakkoord kondigt een aantal wijzigingen aan voor de bedrijfswagens, en daar kan u als zelfstandige de vruchten van plukken. OPGELET: het regeerakkoord is nog geen wet, maar we kennen toch al de krijtlijnen waarbinnen de autofiscaliteit zich wellicht zal afspelen.
De regering gaat voor duurzaam en geëlectrificeerd, maar niet aan het razendsnelle – en in de praktijk onhaalbaar gebleken – tempo van de vorige regering:
“Een elektrische bedrijfswagen is niet voor iedereen een optie. Vooral in een stedelijke context, aan appartementsgebouwen, in afgelegen landelijk gebied en voor lage inkomens is een elektrisch model nog steeds geen optie. Daarom zal de regering voorzien in een ruimere overgangsperiode voor hybride wagens.’
UPDATE 16/4/2025 nav het Paasakkoord
Het Paasakkoord van de federale regering stelt een nieuwe regeling vast, die van kracht wordt vanaf 1 januari 2026. De hervorming is gestoeld op de toepassing van de Euro 6e-bis norm en omvat een verfijnde aftrekstructuur voor PHEV’s naargelang hun CO2-uitstoot. De definitie van ‘hybride’ wordt daarmee ook verduidelijkt, het gaat om plug-in hybrides (met stekker dus), in drie verschillende emissieklassen.
PHEV’s met ≤ 50 g/km CO2
Deze hybrides genieten van de hoogste fiscale stimulans. De aftrekbaarheid wordt berekend volgens de formule 120% - (0,5% x CO2-uitstoot in g/km), waarbij het resultaat geplafonneerd wordt op het maximum voor elektrische voertuigen.
PHEV’s tussen 51 en 75 g/km CO2
Deze categorie wordt opnieuw gedeeltelijk fiscaal aantrekkelijk gemaakt.
PHEV’s > 75 g/km CO2
Deze wagens blijven onder de ‘fake hybrids’ vallen. Voor fiscale doeleinden wordt hun CO2-uitstoot verhoogd met een factor 2,5, tenzij er een vergelijkbaar fossiel model beschikbaar is. De fiscale aftrekbaarheid van zowel de voertuig- als de brandstofkosten is hierdoor minimaal tot onbestaand.
Elektriciteit en brandstof kosten
De fiscale behandeling van energieverbruik voor uw wagen volgt dezelfde logica als de voertuigkostenaftrek.
En wat met wagens aangekocht in 2025?
Voor PHEV’s aangekocht in 2025 wordt een specifieke regeling uitgewerkt, afhankelijk van de euro norm:
Aangezien men regels uitvaardigt die retroactief gelden, moet de Raad van State hier nog over gaan.
Deze aanpassing geeft zuurstof aan de plug-in hybride. Als men de stekkerhybride correct gebruikt en ook oplaadt waar mogelijk, wordt dit wel een haalbaar alternatief voor veel mensen en zal het ook qua uitstoot interessanter zijn dan blijven rijden met een oudere brandstofmotor.
Volvo biedt 5 modellen aan met een plug-in hybride motor, dit is een elektromotor in combinatie met onze krachtige 2.0 Volvo benzine motor: de Volvo S60, V60, V90, XC60 en de recent vernieuwde Volvo XC90.
Wat anderzijds wel zeker is, is dat de volledig elektrische wagen, fiscaal interessant is en blijft. Bij Volvo beschikken we momenteel over 5 full electric modellen. De Volvo EC40, de EX40 en de EX30 worden in Gent gebouwd, daarnaast is er de luxueuze 7-zits Volvo EX90 en de laatste nieuwe aanwinst: de Volvo ES90, die het midden houdt tussen een fastback en een sedan, voor een leven in balans.